Emxplosion

"You never know what life is like, until you have lived it." - Marilyn Monroe

Skonhetsbubblan

Kategori: Allmänt

Kollat in avsnitten pa svt play "skonhetsbubblan". Valdigt intressant maste jag saga, men sa sjukt svart att dra granser och faktiskt ta stallning? I tredje avsnittet (tror jag?) handlade det mest om bukplastik aka Mummy Makeover. Ena sidan tycker att det ska va finansierat av staten att ex gora bukplastik/brostplastik for dom "offrar kroppen" nar dom varit gravida, och vill ha tillbak sin "normala" kropp. Medan andra sidan menar att forandringen kroppen gar igenom nar man far barn ar nagot att vara stolt over och nagot som ses som vackert etc. Jag maste nog halla med om den sistnamnda, for jag ser det inte som att kvinnan "offrar" sin kropp? Det ar val hur haftigt som helst att vi kan fora liv vidare och skapa liv?! Vi ar ju liksom nyckeln till att livet gar vidare i generation efter generation. Men sen har ju jag faktiskt inte fott barn, och en del kanske mar jatte daligt over att dom fatt overskotts skinn?? Sa darfor tycker jag det ar valdigt svart att ta stalning till detta. I programmet drog dom paraller mot att staten finansierar operation mot utatsaende oron pa barn. Det ar ju detta som ar problemet, idealet som samhallet skapar. Nar man opererar oronen pa barn signalerar man ju att detta inte ar normalt??.. Men nu menade dom ocksa att varfor finansieras det och inte e.g. bukplastik/brostoperation efter graviditet? Men da skapas ju aven ett ideal dar att "Mamma kroppen" ar nagot fult och nagot som inte ar normalt! Sen fors ju detta idealet over till barnen som tror att man ska operera sig efter att man fott barn..

Hmm...sen tror jag verkligen pa att om man ar halsosam och tranat innan man foder barn, under graviditeten, och efter graviditeten och later krioppen fa tid att aterhamta sig efter denna enorma handelse. Da tror jag att det mesta kommer ga tillbaks till "det normala" som dom vill kalla det. Men visst, sen finns det dom som ar valdigt sma/smala och tranade som far JATTE stor mage, bukmusklerna gar isar och det spelar ingen roll hur mycket dom tranar sa kommer dom ha en "mage". Kvinnan i programmet som gjorde bukoperation verkade ju ma sa enorm mycket battre efter hon gjort ingreppet, men varfor i hela varlden ska hon "slanga in en brostoperation pa det"? ALltsa hennes brost va det ju verkligen inget "fel" pa. Men, som diskuterades, vart gar gransen for att man ska fa opereras? Alltsa ska hangmagen vara en viss storlek? Ska brosten hanga till en viss grad?? Som sagt, jag ar valdigt twisted pa den har fragan.

Men personligen sa skulle jag nog vara valdigt stolt over min kropp efter att fott barn. Och sjalvklart kommer man inte fa tillbaks kroppen man hade innan sin graviditet? Alltsa kroppen forandras ju for att man ska kunna bara ett barn hela graviditeten, det ar naturligt? Sen tror jag det som har mest paverkan ar alla kandisar som foder barn, modeller etc som ar tillbaks i rampljuset bara nagon vecka efter sin graviditet, som att dom aldrig varit gravida?! Detta tycker jag sander ut fel signaler, och majoriteten av dom har har definitivt inte "tranat" bort gravidkilona, dom alla lagger sig med storst sannolikhet under kniven. Men varfor itne njuta tiden efter att man fott barn? Lata kroppen aterhamta sig. En annan viktig sak ar ocksa att nar man fott barn sa far barnet fortfarande all naring genom brostmjolken, alltsa det ar extremt viktigt att man kan tillforse barnet med denna naring. Det gar ju inte om man kor en superdiet, eller inte ammar alls for att man ar radd for "hang brost"... Nej...folket nu far vi faktiskt ta och komma tillbaks till verkligheten!

Women dress alike all over the world: they dress to be annoying to other women.
- Oscar Wilde

Kommentarer


Kommentera inlägget här: